کد خبر: ۲۲۲۲۹۷
۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۱/۲۱

دلار نیمایی تنها مانع فعلی در حرکت شاخص‌ به کانال ۲.۵ تا ۳ میلیون واحدی !
دو کارشناس بازار سرمایه اعلام کردند:

دلار نیمایی تنها مانع فعلی در حرکت شاخص‌ به کانال ۲.۵ تا ۳ میلیون واحدی !

دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر ریسک های متعدد رونق بورس، تنها مانع فعلی رشد شاخص برای حرکت به کانال ۲.۵ تا ۳ میلیون واحدی را نرخ دلار نیمایی دانستند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر ریسک های متعدد در عدم رونق بورس در گفت و گو با دنیای اقتصاد، تنها مانع فعلی رشد را نرخ دلار نیمایی دانستند تا شاخص‌ بین 2.5 تا سه‌ میلیون واحد رشد کند.

سعید مشکات: ارزش دلاری بازار سرمایه حدود 140‌ میلیارد دلار و بسیار ناچیز است. در بهمن سال ‌1401 که وضعیت مناسب نبود نیز اعدادی در همان محدوده قرار گرفتند. آخرین‌باری که این عدد مشاهده شد مربوط به زمستان سال ‌98 بود. از منظر ارزش دلاری بورس در کف قیمتی است و مشکلی از این حیث وجود ندارد البته به شرط اینکه دلار افت پیدا نکند.

مسئله بعدی این است که وضعیت بودجه‌ همچنان مشخص نشده و معلوم نیست برخی اعداد باقی‌می‌ماند یا تغییر خواهد کرد. در مورد سیاست بانک‌ مرکزی پیرامون نرخ بهره نیز همچنان ابهام وجود دارد. نرخ بهره بالا به ضرر بازار سرمایه است و جمع این موارد باعث‌شده بورس رونقی که باید را نداشته‌ باشد.

با اختلاف قیمت بین دلار بازار آزاد و دلار نیمایی این انتظار وجود دارد دلار نیمایی رشد کند که اثر مثبت بر بورس خواهد داشت اما جمع مسائل نرخ بهره و عدم تعیین تکلیف نرخ‌های اساسی بر بازار سرمایه فشار می‌آورد. تنها مانع فعلی رشد بورس نرخ دلار نیمایی است. ممکن است بانک‌مرکزی مقاومت کند اما با توجه به اینکه شکاف بین دلار نیمایی و آزاد بسیار است و باعث قاچاق به خارج و رشد تقاضا برای دلار نیمایی می‌شود، طبیعتا اثر منفی بر محیط اقتصادی دارد.

بنابراین اگرچه مقاومت بانک‌مرکزی مورد انتظار است، احتمال می‌رود مجبور به حرکت دلار نیمایی به سمت نرخ واقعی‌تر شود. با فرض رشد دلار نیما، توقف رشد نرخ بهره، پیش نیامدن ریسک سیاسی جدید و توقف قیمت‌های جهانی در همین محدوده به‌نظر می‌رسد شاخص‌کل بتواند بین 2.5 تا سه‌ میلیون واحد رشد کند اما این چند شرط برای رشد شاخص جدی است.

اگر دلار نیما از محدوده 40‌ هزار‌ تومان فعلی به 50‌ هزار ‌تومان برسد به بورس کمک می کند تا محدوده سه‌ میلیون واحد رشد کند. انتظار می رود در ماه آینده به‌تدریج نرخ دلار نیمایی رشد کند. موضوع دیگر در مورد خودروسازان است. جو روانی این گروه در بازار سنگین است. مسئله اخبار مربوط به تجدید ارزیابی دارایی این گروه همچنان وجود دارد و اگر تایید شود اثر روانی مثبتی بر بورس خواهد گذاشت. احتمالا در سال‌جاری با دو موج نوسانی مواجه خواهیم بود.

مهدی ساسانی: بازار سهام سال ‌جاری را نسبت به اسفند ماه بهتر شروع کرده‌ بود و در روزهای ابتدایی سال ‌شاهد برتری خریداران بر روی تابلوی معاملات بود. از آنجا‌که بورس در مقایسه با سایر بازارها نسبت به اخبار حساسیت بیشتری نشان‌داده با اتفاقات نظامی خارج از مرزها دچار آسیب و فشار فروش و باعث شد رشد برخی از سهام در هفته اول فروردین در روزهای بعد و در هفته گذشته از‌ دست برود و دوباره عقب‌نشینی کنند.

انتظار برخی فعالان از احتمال انتقام مسئولان نظامی باعث‌شده با ریسک کمتری به سمت خرید و فروش سهام بروند و ارزش معاملات در روزهای انتهایی هفته‌ جاری با کاهش روبرو شود اما از نظر بنیادی فاصله 60‌ درصدی بین نرخ دلار آزاد و نیمایی به‌عنوان یکی از ریسک‌ها تلقی می‌شود. چراکه وقتی نرخ دلار شرکت‌ها در محدوده 40 تا 43‌ هزار‌ تومان قرار بگیرد و دلار بازار آزاد در محدوده 63 تا 65 هزار‌ تومان باشد، انگیزه شرکت‌های صادرات‌محور برای تحویل کامل دلارها به سامانه نیما کاهش پیدا می‌کند و باعث کاهش عرضه دلار و تغییر سودآوری شرکت‌ها می شود. 

از طرفی بعد از گذشت هفته‌ها انتظار بالاخره رئیس بانک‌مرکزی در روزهای گذشته نرخ رسمی تسعیر ارز بانک‌ها را معادل 40.1‌ هزار تومان اعلام کرد که باعث می‌شود بانک‌هایی که تراز مثبت ارزی بهتری دارند سود مطلوبی شناسایی کنند. البته این سود قابل‌تقسیم در مجامع نیست و می‌توان برای افزایش سرمایه از این محل استفاده کرد. بانک ملت با بیشترین میزان ذخیره ارزی می‌تواند بیشترین سود را شناسایی کند و سایر بانک‌ها هم به همین ترتیب منتفع می‌شوند.

بسیاری افراد معتقدند شاخص می‌تواند در پایان سال به اعداد بیش از سه‌ میلیون‌ دست پیدا کند که تحقق آن کار سختی نیست. چرا که بررسی متغیرهای مختلف نشان می دهد نسبت به سایر بازارها از یک عقب‌افتادگی برخوردار است و ترس ناشی از اتفاق‌هایی که در چند ماه و سال‌ اخیر رخ‌ داده، باعث‌ شده افراد تمایل کمتری نسبت به بورس نشان دهند.

اگر روزی مجددا نقدینگی توسط ارکان تصمیم‌ساز به سمت بازار سرمایه هدایت شود، با توجه به ارزندگی می‌تواند عقب‌ماندگی را جبران کند و طبیعتا با این اتفاق تحقق شاخص سه‌ میلیون‌ واحدی کار دشواری به‌نظر نمی‌رسد اما اینکه سبد سرمایه‌گذاران هم به همان میزان رشد کند، ابهامی بی‌جواب است. انتظار می رود با بهبود شرایط سیاسی و آرامش نسبی در منطقه و البته با نگاه ویژه‌ در ماه‌های آینده، ورس از این شرایط خارج شود و به روزهای بهتری برگردد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ