کد خبر: ۲۲۲۴۲۵
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۱/۲۷

درخواست توقف صدور مجوز تولید شرکت های کاشی ساز + علت و چند آمار ضعیف
دبیر انجمن مطرح کرد:

درخواست توقف صدور مجوز تولید شرکت های کاشی ساز + علت و چند آمار ضعیف

دبیر انجمن صنعت کاشی و سرامیک با اشاره به چالش هایی و چند آمار ضعیف، خواستار توقف صدور مجوز تولید از وزارت صنعت شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بهنام عزیز زاده با اشاره به عدم تولید سه ماهه در سال ۱۴۰۲ به دلیل محدودیت‌های برق و گاز تابستان و زمستان به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: شرکت‌ها از این ناحیه به شدت متضرر شدند در حالی که بیش از ۹۵‌ درصد آنها با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی شده و شالوده صنعت کاشی و سرامیک منطبق بر شعار سال جاری بود.

متاسفانه دولت به جای حل این مشکل که البته مربوط به تمام صنایع است، احداث نیروگاه‌ها توسط صنعت را مطرح می‌کند در حالی که هر کس باید کار تخصصی و تولیدی خود را انجام دهد و دولت هم از ابتدا این وظیفه را طبق قانون بر عهده دارد.

در ایران بیش از ۷۵۰ میلیون مترمربع ظرفیت تولید کاشی و سرامیک ایجاد شده که در بهترین حالت ۲۰۰ میلیون مترمربع آن مصرف می‌شود و با عدم امکان صادرات به دلایلی نظیر تحریم‌ها و فقدان روابط تجاری سازنده، معدود صادرات عمدتا به کشور عراق صورت می‌گیرد. بنابراین فعالان این صنعت ترجیح می‌دهند ۵۰۰ میلیون مترمربع تولید داشته باشند.

به همین دلیل جلسات مشترکی در دوره‌های مختلف با اعضای کمیسیون صنایع و نعمت‌زاده وزیر اسبق صنعت برگزار شد تا از صدور مجوز برای بازاری که فاقد متقاضی است، جلوگیری شود که درخواست ها مورد توجه قرار نگرفت و همچنان مجوزها توسط وزارت صنعت به سرعت در حال صدور است. جالب اینکه مجوزها بدون انشعاب آب و برق و گاز به شرکت‌ها داده می‌شود.

صنعت کاشی و سرامیک به دلیل بهره بردن از آخرین فناوری‌های روز دنیا قادر است با بالاترین کیفیت و استانداردهای جهانی به کشورهای اروپایی صادرات داشته باشد اما متاسفانه شرایط تحریم دست و پای تولیدکننده ایرانی را از نظر میزان تولید و کیفیت بسته است. در داخل و بازاری مانند عراق، تقاضایی برای کاشی و سرامیک درجه یک که بطور طبیعی قیمت بالاتری دارد، وجود ندارد و تولیدکننده‌ها بر اساس نیاز بازار و قدرت خرید مردم مجبورند کیفیت را تغییر دهند.

در چنین اوضاعی برای تغییر شرایط باید بپذیرفت اقتصاد مریض است تا در مرحله بعد برای آن برنامه کوتاه‌ و بلندمدت ترسیم کرد. باید سعی دولت رفع تحریم‌ها باشد. نکته دیگر اینکه بخش خصوصی صنعت کاشی و سرامیک که سرمایه‌گذاران مردمی هستند، مطالبات بسیاری از دولت دارند که امید می رود در سریع‌ترین زمان مطالبات تسویه شوند تا شرکت‌ها بتوانند پایداری تولید را ادامه دهند.

با وجود نبود گاز و تعطیلی در فصل زمستان، اداره مالیات صرفا با توجه به ظرفیت کارخانه از بسیاری شرکت‌ها مالیات‌های سنگین و ناعادلانه دریافت کرده تا شرکتی که قربانی ناترازی گاز بوده از درآمد نداشته مالیات بپردازد و متاسفانه گوش هیچ کس هم به این مسئله روشن بدهکار نیست.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ