کد خبر: ۱۷۸۲۳۸
۰:۰ - ۱۴۰۰/۸/۲۲

آخرین وضعیت برجام با مواضع وزیر و معاون وزارت خارجه ایران و معاون بایدن

آخرین وضعیت برجام با مواضع وزیر و معاون وزارت خارجه ایران و معاون بایدن

آخرین وضعیت برجام و قبل از دور جدید مذاکرات وین با مواضع وزیر و معاون وزارت خارجه ایران و معاون رئیس‌جمهور آمریکا همراه شده است .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی باقری کنی که دیروز با هدف لغو تحریم های ایران راهی اسپانیا و  با انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد ، درباره نتیجه دیدار با مسئولان کشورهای اروپایی اعلام کرد: گفتگوهای بسیار خوبی  با مقامات سیاسی سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس شد که صریح و جدی ولی سازنده و روبه جلو بود .

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در دستور کار گفتگوها، این است که ایران به تضمین‌هایی دست یابد که از تکرار مجدد نقض فاحش توافق بین‌المللی جلوگیری کند. ایران در عراق ، سوریه ، فلسطین و یمن و در مقابل تروریست‌ها و در کنار مردم و دولت قانونی این کشورها بوده و همین نگاه است که می‌تواند امنیت و ثبات را برای منطقه با ارمغان بیاورد .

باقری افزود: نقطه شروع دور بعدی مذاکرات لغو تحریم‌های غیرقانونی آمریکا است. ایران در توافق بوده و هست. مسئله اصلی لغو تحریم‌های غیر قانونی است و بازگشت آمریکا به برجام مساله بعدی است.

گزارش وزیر خارجه ایران به مردم

حسین امیرعبداللهیان هم در اینستاگرام به مردم اعلام کرد: با نهایی شدن زمان برگزاری گفت‌وگوها در وین، ضروری بود که یکبار دیگر مواضع و نظرات ایران را به دیگر طرف‌های برجام ابلاغ شود. به همین دلیل طی هفته گذشته در گفت‌وگوهای تلفنی مفصل و جداگانه با وزرای خارجه ۵ کشور عضو برجام (چین، روسیه، انگلیس، آلمان و فرانسه) بر چند نکته تأکید کردم. از جمله این که دولت با رویکردی عملگرایانه و نتیجه محور وارد گفت‌ و گوها می‌شود و مصمم به دستیابی به یک توافق خوب است اما این امر مستلزم لغو موثر و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها و بازگشت طرف‌های مقابل به تعهدات کامل است.

اقدامات و قانون‌شکنی‌های آمریکا از جمله تحریم‌های تازه ، ارائه تضمین‌های عینی از سوی آمریکا را به یک ضرورت غیرقابل چشم‌پوشی تبدیل کرده است. در این راستا، باقری نیز در پایتخت های اروپایی دیدارهایی صریح ، شفاف و مفید را انجام داده است.

ایران قصد ندارد در بن‌بست‌های باقی‌مانده از گفت‌وگوهای پیشین، بماند. ضمن اینکه آنرا در دسترس خود دارد. اگر طرف‌های مقابل با رویکردی جدی و مثبت وارد وین شوند، دستیابی به یک توافق خوب آن هم در کوتاه مدت امکان‌پذیر است . ایران سیاست توسعه روابط متوازن با کشورها بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک را با جدیت تداوم می‌بخشد و مصمم است گسترش همکاری‌های اقتصادی دو و چندجانبه به موضوع برجام گره زده شود.

مواضع معاون جو بایدن

کامالا هریس هم بر تمایل آمریکا مبنی بر بازگشت آمریکا به مذاکرات هسته‌ای جهت احیای برجام تاکید کرد و در کنفرانسی خبری پاریس در خصوص توافق هسته‌ای با ایران گفت: آمریکا به دنبال بازگشت مجدد به برجام و منتظر مذاکرات بوده و و امید دارد این مذاکرات پرثمر باشند.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ