کد خبر: ۲۱۸۱۰۵
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹

حقوق مالکانه ۵۵‌ هزار میلیاردی سال آینده و نکته تعجب‌بر‌انگیز بودجه
دبیر انجمن صنایع آلومینیوم اعلام کرد:

حقوق مالکانه ۵۵‌ هزار میلیاردی سال آینده و نکته تعجب‌بر‌انگیز بودجه

دبیر انجمن صنایع آلومینیوم با اشاره به حقوق مالکانه ۵۵‌ هزار میلیارد تومانی معادن در سال آینده، یک نکته تعجب‌ بر‌انگیز برای لایحه بودجه اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آریا صادق‌نیت‌حقیقی با اشاره به اینکه در مورد لایحه بودجه سال آینده چند نکته و مواد قانونی بسیار حائز اهمیت است، اعلام کرد: شرایط بخش تولید و صنعت ایجاب می‌کرد دولت به چند نکته و مواد قانونی نگاه کارشناسانه تری داشته باشد. برخی موارد نیز مانند دریافت علی‌الحساب ۲ درصدی از صادرات مناسب بوده و یکی از اقدامات مثبتی است که در کشورهای توسعه‌یافته اجرا شده و دولت این مالیات را از صادر‌کنندگان مواد خام و نیمه خام دریافت می‌کند.

از بندهای مهم لایحه بودجه می‌توان به افزایش یک درصدی مالیات ارزش افزوده اشاره کرد که به نظر قبل از اقدام در سال آینده باید نقص و ضعف‌های اجرا  بر طرف شو که  سال‌ها درگیر یک طرح ناپخته بوده‌ و برای گروهی که فرار مالیاتی نداشتند، شرایط را سخت‌تر می‌کرد و در حالی که برخی افراد که به طور کلی پرداخت مالیات ارزش افزوده را دور می‌زدند، مشکلات به مراتب کمتری متحمل می‌شدند.

ضمن اینکه کماکان پایانه‌های فروشگاهی کامل نشده‌ و مصرف‌کننده نهایی شامل این مالیات نمی‌شوند. بنابراین ضروری بود دولت قبل از هر کاری ابتدا ضعف‌های اجرای این قانون را اصلاح و قانون را در مسیر درست قرار می‌داد و بعد به سراغ افزایش می‌رفت.

از سوی دیگر لازم است به حقوق مالکانه که در سال‌ جاری ۴۸‌ هزار میلیارد تومان بوده و در لایحه بودجه سال آینده ۵۵‌ هزار میلیارد تومان تعیین شده، اشاره شود. در این خصوص مسئله عمده پیش از اینکه افزایش این رقم باشد نحوه هزینه‌کرد ارقامی است که از معدن‌داران گرفته می‌شود.

از یکسو معدن‌داران بهره مالکانه را که هر ساله افزایش می‌یابد، پرداخت می‌کنند اما در سوی دیگر ساکنان اطراف معدن به شدت گله‌مند هستند که چرا معدن‌دار برای توسعه این منطقه هزینه نمی‌کند. این در حالی است که دولت موظف است درصدی از بهره مالکانه‌ای را که از معدن‌دار دریافت می‌کند برای توسعه مناطق کم‌برخوردار هزینه کرده و معدن‌دار هم وظیفه و اختیاری در خصوص نحوه هزینه‌کرد این پول ندارد.

نکته اساسی و تعجب‌بر‌انگیز بودجه، پیش‌بینی رشد ۷ درصدی اقتصاد بوده که این رقم بسیار بلند‌پروازانه و دور از شرایط تعیین شده است. به هر حال رشد اقتصادی در گرو تولید و صنعت است اما متاسفانه در طول سال‌ها برخی با فشار به تولید می‌خواستند تورم را کنترل کنند. با توجه به جمیع جهات اگر در سال آینده بتوان رشد ۴درصدی سال جاری را تکرار کرد باید به دولت و اقتصاد تبریک گفت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ