کد خبر: ۲۲۰۶۸۵
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۹

پیش بینی دو تحلیلگر از روند شاخص در هفته جاری و دو شرط رشد بورس

پیش بینی دو تحلیلگر از روند شاخص در هفته جاری و دو شرط رشد بورس

دو تحلیلگر بازار سرمایه رشد بورس را منوط به کف سازی دلار در محدوده جدید و کاهش دخالت دولت دانسته و پیش بینی کردند، شاخص در هفته‌جاری نوسانات شدید قیمتی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دو تحلیلگر بازار سرمایه رشد بورس را منوط به کف سازی دلار در محدوده جدید و کاهش دخالت دولت دانسته و در گفت و گو با دنیای اقتصاد پیش بینی کردند شاخص در هفته‌جاری نوسانات شدید قیمتی نخواهد داشت.

ابراهیم سماوی: هرچند هفته گذشته پس از مدت‌ها حجم قابل‌ توجهی نقدینگی حقیقی‌ها و حقوقی‌ها خارج شد اما خوشبختانه شاخص‌کل حمایت قیمتی در محدوده 2.1 میلیون واحد را حفظ کرد. به‌رغم اخبار منفی که در مورد صنعت پالایشی پیچید و به عدم‌ اطمینان دامن زد، حجم نقدینگی در روزهای اخیر به‌سمت انبوه‌سازی چرخید.

از طرفی در مقابل فروش حجم بسیاری از سهام و صندوق‌های سهامی‌ در هفته‌های گذشته، ورود نقدینگی در بخش صندوق‌های کالایی صورت گرفت. در مجموع بورس منتظر ثبات در بازارهای رقیب مخصوصا دلار است. با شروع رشد قیمتی دلار در گام اول حجم نقدینگی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج می شود که همین روند در روزهای اخیر ادامه پیدا کرد.

پس از اینکه دلار در محدوده جدیدی کف‌سازی کند، رشد بورس رقم می خورد. ارزش معاملات خرد سهام و صندوق‌ها همچنان در محدوده 8 هزار میلیارد تومان ذخیره‌ شده اما سرانه خرید حقیقی و فروش تقریبا باهم ‌برابر شدند. در مجموع بورس در هفته‌جاری نوسانات شدید قیمتی نخواهد داشت و تا محدوده 2.1 میلیون واحد را از دست ندهد، جای نگرانی خاصی وجود ندارد.

حسن حسین‌نیا: بازار سرمایه را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد. سهام کوچک و متوسط با اقبال سهامداران مواجه شدند و شاخص‌ هم‌وزن رشد یک‌درصدی را ثبت کرد. نقدینگی در بازار کم است و باعث می‌شود قدرت پول خود را در سهام کوچک و متوسط موثر بداند و به سمت سهام بزرگ نمی‌آید.

از طرف دیگر جو بی‌اعتمادی تحت‌عنوان دستبرد به جیب شرکت‌ها از سوی دولت و نهادهای تصمیم‌گیر گسترش یافته‌ است. این مسئله باعث می‌شود سهامداران فکر کنند هر لحظه ممکن است قانون یا دستورالعمل جدیدی برای تهدید سود شرکت‌ها و صنایع صادر شود.

در این شرایط سهامداران سعی می‌کنند به سمت سهام کوچک و متوسط که دولت و نهادهای تصمیم‌گیر نمی‌توانند در سود آنها دست ببرند، روی بیاورند. تفکرات مبنی‌بر احتمال رشد بورس وجود دارد اما این امکان از طرف دولت تا این لحظه تحدید شده‌ است.

اگر شرایط ثابت بماند و تنش‌های منطقه‌ای نیز کاهش یابد احتمال دارد رشد شاخص محقق شود اما به شرط اینکه دولت دخالت را کم کند. بازارهای رقیب از جمله دلار و طلا در چند وقت اخیر بسیار بهبود یافته و سرمایه‌گذاران در هفته‌های اخیر به سود بدون‌ریسک صندوق‌های درآمد ثابت هم راضی نبودند و ترجیح دادند پول را به دارایی‌های تورمی مانند طلا و ارز بسپارند.

بازار منتظر اخباری درخصوص تجدیدارزیابی دارایی‌ها و کاهش دوره تجدید هم هست. اخبار تکمیلی درخصوص تجدیدارزیابی دارایی‌ها و فروش مازاد تولید و برنامه‌های قیمت‌گذاری برای نمادهای خودرویی بر کلیت بورس موثر است. انتهای هفته‌جاری با سررسید ‌دو آپشن نمادهای "خودرو و شستا" همزمان است که معمولا نوعی حرکات قیمتی عجیب شکل می‌گیرد که از رشد قیمتی جلوگیری می‌کند تا بسیاری از سررسید ‌آپشن‌ها کور شوند. با در نظر گرفتن این حالت در برخی نمادها باید با احتیاط عمل کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ