کد خبر: ۲۱۲۶۴۷
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۵/۳

دلایل تکلیف جدید شرکت های بورسی و فرابورسی در ارایه گزارش تفسیری مدیریت
کارشناس مدیریت نظارت بر ناشران مطرح کرد:

دلایل تکلیف جدید شرکت های بورسی و فرابورسی در ارایه گزارش تفسیری مدیریت

دلایل تکلیف جدید شرکت های بورسی و فرابورسی در ارایه گزارش تفسیری مدیریت از سوی کارشناس مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مطهره محمودآقائی با اشاره به ابلاغ گزارش تفسیری مدیریت به سنا اعلام کرد: طبق تبصره ۸ ماده ۷ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات، شرکت های بورسی و فرابورسی مکلف به افشای گزارش تفسیری مدیریت در مقاطع ۳، ۶ و ۹ ماهه و سالانه هستند و در این راستا ضوابط تهیه گزارش تفسیری مدیریت و راهنمای بکارگیری آن طی ابلاغیه ۵ دی سال ۹۶ و اصلاحیه ۱۹ خرداد سال ۹۷ به ناشران ابلاغ شد.

فرمت نمونه گزارش تفسیری مدیریت برای اولین بار تهیه و اول مرداد به ناشران ابلاغ شد. از آنجایی که صورت‌های مالی تمام اطلاعات مورد نیاز استفاده‌ کنندگان به منظور اتخاذ تصمیمات اقتصادی را فراهم نمی‌کند موجب تهیه گزارش تفسیری مدیریت توسط ناشران شد. با توجه به اینکه صورت‌های مالی بطور عمده بیانگر آثار مالی رویدادهای گذشته بوده و دربرگیرنده معیارهای غیرمالی عملکرد یا چشم‌اندازها و برنامه‌های آتی نبوده، نیاز به تهیه گزارش تفسیری مدیریت است.

گزارش تفسیری مدیریت توصیفی است و زمینه‌ای را برای تفسیر وضعیت مالی، عملکرد مالی و جریان‌های نقدی واحد تجاری و فرصتی برای مدیریت جهت تشریح اهداف و راهبردها جهت دست‌یابی به اهداف فراهم می‌کند. گزارش تفسیری مدیریت، عنصری مهم در اطلاع‌رسانی به بازار سرمایه و متمم و مکمل صورت‌های مالی است و ارائه آن همراه با صورت‌های مالی منجر به تصمیم‌گیری بهتر استفاده‌کنندگان درباره تامین منابع برای واحد تجاری می‌شود.

به دنبال سیاست‌های سازمان بورس مبنی بر ارتقای شفافیت اطلاعاتی ناشران و با بروزرسانی دستورالعمل حاکمیت شرکتی و سایر قوانین و مقررات مربوطه، بازخوردهای ارسال شده از فعالان بازار و شرکت ها طی سال‌های اخیر و تکالیف ابلاغی به شرکت ها از قبیل افشای ارائه جدول حساسیت سود (زیان) هر سهم و ... موجب تهیه فرمت نمونه گزارش تفسیری مدیریت شد.

یکسان سازی فرمت گزارش تفسیری مدیریت ناشران موجب افزایش قابلیت مقایسه اطلاعات و مرتفع شدن نیاز سرمایه‌گذاران، سهامداران و استفاده بهینه‌تر از اطلاعات ناشران خواهد شد. یکی از موارد مهمی که طی سال‌ها مغفول مانده بود، افشای خالص آثار کمی ناشی از قیمت‌گذاری دستوری و مراودات شرکت‌ها با دولت بر نتایج عملکرد شرکت‌ها بود که در راستای مرتفع کردن این موضوع و رعایت افشا از بابت اجرای بند ۵ قسمت د تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، سرفصلی تحت عنوان مراودات شرکت با دولت و نهادهای وابسته با دولت در نمونه گزارش تهیه شده گنجانده شده است.

شرکت‌هایی که مکلف به ارائه خدمات و کالا به قیمت تکلیفی هستند باید در جداول تعبیه شده از قبیل آثار ناشی از قیمت‌گذاری دستوری(تکلیفی)، وضعیت پرداخت‌ها و مطالبات به / از دولت در فرمت نمونه را به نحو مقتضی تکمیل و ارائه کنند تا میزان سهم دولت در هر مقطع سه ماهه مشخص شود. این نمونه گزارش تفسیری مدیریت شامل حداقل افشای اطلاعات است و فعالان بازار و شرکت ها جهت بروزرسانی سالانه این نمونه نظرات، پیشنهادات را ارائه کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ