کد خبر: ۲۱۳۱۴۴
۰:۰ - ۱۴۰۲/۵/۲۳

انتقال کسری بودجه به بورس صحت ندارد/ توقف رشد ۸۱ و ۱۴۶ درصدی انتشار اوراق
وزارت اقتصاد:

انتقال کسری بودجه به بورس صحت ندارد/ توقف رشد ۸۱ و ۱۴۶ درصدی انتشار اوراق

وزارت اقتصاد با عدم تایید انتقال کسری بودجه به بورس، اعلام کرد: رشد ۸۱ و ۱۴۶ درصدی انتشار اوراق، موقف و سال گذشته به ۱۵ درصد رسید.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وزارت اقتصاد در واکنش به گزارش روزنامه اعتماد با عنوان "انتقال کسری بودجه به بورس؟" اعلام کرد: استناد این گزارش ادعای اخیر رئیس اسبق سازمان برنامه و بودجه مبنی بر انتشار بیش از ۳۱۱ هزار میلیارد تومان اوراق در دوران دو ساله استقرار دولت فعلی و مقایسه آن با دولت گذشته است.

هرچند مقایسه متغیرهای اسمی با یکدیگر در طول زمان‌های مختلف از اساس اشتباه است اما دولت فعلی سال گذشته و ۹۹ بالغ بر ۳۴ و ۶۷ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرد که تقریباً در مقایسه با دولت قبل نصف بود. زیرا سال ۹۸ و ۹۹ انتشار اوراق رشد ۸۱ و ۱۴۶ درصدی داشت در حالی که سال ۱۴۰۰ رشد اوراق منفی و سال گذشته، ۱۵ درصد بود.

بنابراین اگر هدف مقایسه عملکرد دولت‌ها در زمینه انتشار اوراق باشد، برای رسیدن به نتیجه شفاف‌تر و داشتن تصویری بهتر، باید به نسبت انتشار اوراق به تولید ناخالص داخلی توجه داشت که نسبت فروش اوراق به تولید ناخالص داخلی سال ۹۷ ، ۹۸ و ۹۹ به ترتیب معادل ۲.۱ ، ۳ و ۵.۰۸ بود در حالی که از سال ۱۴۰۰ به بعد، دولت فعلی این نسبت را کاهش داد. به طوری که سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ این نسبت به ۲.۸ و ۲.۱ کاهش یافت.

دولت در شرایطی کشور را تحویل گرفت که دولت قبلی در ۵ ماه سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرده بود و بخش عمده اوراقی که دولت منتشر کرد مربوط به بازپرداخت اصل و سود اوراق منتشره دولت قبل بود و سال ۱۴۰۱ نیز بیش از ۸۰ درصد اوراق منتشره صرف بازپرداخت اوراق منتشره در دولت قبل شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ