کد خبر: ۲۲۲۳۵۷
۰:۰ - ۱۴۰۳/۱/۲۶

افزایش اختیارات بانک مرکزی به شرط مدیریت بودجه توسط دولت
یک اقتصاددان اعلام کرد:

افزایش اختیارات بانک مرکزی به شرط مدیریت بودجه توسط دولت

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، افزایش اختیارات بانک مرکزی را با افزایش مدیریت در بازار پول به شرط مدیریت بودجه توسط دولت، مثبت خواند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن حیدری اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به افزایش اختیارات بانک مرکزی به ایبنا، اعلام کرد: باید توجه کرد این مقدار از افزایش اختیارات کم است و باید بیشتر شود. چون با افزایش اختیارات بانک مرکزی انتظارات برای بهبود شرایط اقتصادی بیشتر می‌شود.

شورای پول و اعتبار ترکیب مناسبی نداشت و بیشتر شبیه شورای وزرای دولت بود. چون در این شورا هر وزیر از وزارتخانه و از زیرمجموعه‌ها حمایت می‌کرد. با ایجاد هیات عالی و انحلال شورای پول و اعتبار، استقلال بانک مرکزی افزایش یافت و وزن آن در مدیریت بازار پول بیشتر شد.

یکی از معضلات مسئله کسری بودجه است و در این شرایط، بانک مرکزی نمی‌تواند در برابر معضل پیش‌آمده سکوت کند. بنابراین باید بودجه دولت را نظام‌ مند کرد. اگر بانک مرکزی مستقل شود، مراجعه دولت به این نهاد هزینه‌های بسیاری دربر خواهد داشت. در این شرایط دولت مجبور خواهد شد به شکلی بودجه را سر و سامان دهد تا دچار کسری نشود. در ادامه با مدیریت بودجه توسط دولت تورم نیز مدیریت خواهد شد.

با وجود بودجه ناتراز، بانک مرکزی مجبور می‌شود اقداماتی در راستای ترمیم اقدامات دولت انجام دهد که در نهایت سیاست گذاری‌های بانک مرکزی در راستای کاهش نرخ تورم را تا حدی خنثی می‌کند. تا زمانی که سایر مولفه‌های موثر بر تورم مثل تحریم‌ها یا اقدامات دولت و کسری بودجه رفع نشود، نمی‌توان انتظار داشت بانک مرکزی در راستای کاهش نرخ تورم به‌تنهایی معجزه کند. هرچند با ثبات اقتصادی تا حدی می‌تواند اقتصاد را از تکانه‌های تورمی موقت در امان نگاه دارد.

ازآنجا که دادستان به ترکیب هیات عالی اضافه و اختیارات شورای انتظامی بانک‌ها نیز بیشتر شده، تصمیمات هیات عالی برای برخورد با تخلفات ضمانت اجرایی پیدا خواهد کرد. برای نظارت بر بانک‌ها نیز حضور دادستانی اهمیت بسیاری دارد و تصمیمات بانک مرکزی برای برخورد با بانک‌های مشکل‌دار بیشتر می‌شود. بنابراین حضور دادستانی در بانک مرکزی اقتدار حقوقی این بانک را افزایش خواهد داد.

افزایش اختیارات بانک مرکزی به نقش‌آفرینی منسجم‌تر و دستیابی به تحقق اهداف و برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌های پولی و ارزی کمک خواهد کرد. یکی از دلایل افزایش ناترازی بانک‌ها در سال‌های گذشته، خلأ قانونی برای برخورد با بانک‌های ناتراز بود. حال که اختیارات بانک مرکزی افزایش یافته، امید می رود ناترازی بانک‌ها کاهش یابد اما استقلال بانک مرکزی به‌تنهایی نمی‌تواند ناترازی بانک‌ها را کاهش دهد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ