کد خبر: ۲۲۲۳۹۱
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۱/۲۶

اثر افزایش قیمت دلار نیمایی در بهبود بورس/ امیدی به تغییر برنامه های دولت نیست
کارشناس بازارسرمایه اعلام کرد:

اثر افزایش قیمت دلار نیمایی در بهبود بورس/ امیدی به تغییر برنامه های دولت نیست

کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اثر افزایش قیمت دلار نیما در بهبود اوضاع فعلی بورس، پیش بینی کرد برنامه های اقتصادی دولت همچنان بدون تغییر و مبهم باقی خواهد ماند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد اشتیاقی با اشاره به نوسان شاخص بورس در هفته ها و روزهای آغازین سال جاری و سطح ناخوشایند 2 میلیون واحدی این متغیر به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: بازار سهام بیشتر از آنکه تحت‌تاثیر ریسک‌های سیاسی باشد درگیر سیاست گذاری‌های مبهم اقتصادی بوده که منجر به بی‌اعتمادی برای ورود پول به بازار سهام می‌شود.

به عنوان مثال یکی از متغیرهای رشد بازار سهام، افزایش قیمت دلار نیما است اما با توجه به اظهارات اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی در خصوص تدابیر ارزی، نشانه مثبتی در این خصوص مخابره نشده است. بنابراین این موضوع که می‌توانست سبب رشد بورس شود به یکی از ابهامات بازار مبدل شده است.

در چنین فضایی که سیاست گذار نقش مهمی در اعتمادگریزی سرمایه‌گذاران ایفا می‌کند، اتفاقات سیاسی نیز مزید بر علت می‌شوند و اکثر افراد فروشنده می‌شوند.

کاهش انگیزه خرید سهام هم ناشی از نگرانی سرمایه گذاران از مباحث مرتبط با مالیات در بودجه سال جاری است که طبق آن سهامداران حقوقی دارای سود بیش از 500 میلیارد تومان در سال از معافیت مالیاتی محروم می‌شوند. این مصوبه با ابهامات بسیاری مواجه و مشخص نیست چه سرنوشتی برای هلدینگ‌ها رقم خواهد خورد. چرا که سود حاصل از سرمایه‌گذاری هلدینگ‌های بزرگ به طور معمول بیش از 500میلیارد تومان است. بنابراین بسیاری از فعالان اقتصادی و شرکت‌های سرمایه‌پذیر با چالش جدیدی مواجه می‌شوند.

این در حالی است که ریسک‌های مسبوق‌به‌سابقه ازجمله نگاه سیاست گذار در مورد قیمت‌گذاری دستوری برخی محصولات، موجب ترس سهامداران شده است. این عوامل مانع از روند متعادل بازار سهام شده اند اما در همین فضای سیاسی متشنج اگر سیاست گذار با افزایش تدریجی نرخ دلار نیما موافقت کند، می توان شاهد بازگشت تقاضا به سمت خرید سهام بود.

فضای روانی مثبت بازارهای ارز و طلا باعث شده نقدینگی به سمت بورس حرکت نکند. به‌ویژه اینکه در هفته‌های اخیر به جذابیت بازارهای موازی افزوده شده و به نظر می‌رسد طلا جایگاه مهمی در بین سرمایه‌گذاران باز کرده است.

نگاه اکثر افراد این است که ریزش‌های بورس متاثر از رخدادهای سیاسی است اما واقعیت امر موضوع دیگری را حکایت می‌کند. به نظر می‌رسد گروه اقتصادی دولت در نظر دارد سیاست تثبیت نرخ ارز را مجددا پیاده‌سازی کند. از این‌رو باید برخی از احتمالات در خصوص سیاست‌های دستوری را در نظر گرفت که عاملی در جهت پیشروی بی‌اعتمادی در بازار سهام است.

انتخاب دوباره مجید عشقی به عنوان متولی سازمان بورس نیز نشان می‌دهد سیاست گذاری‌ها بر همان روال گذشته خواهد بود و با توجه به عملکرد وی در 30 ماه گذشته نباید انتظار داشت بازار با تغییرات مثبتی در زمینه سیاست گذاری‌های اقتصادی و بورسی روبرو شود.

اگر فضای سیاسی متشنج شود و درگیری به سطوح بالاتر سرایت کند احتمال دارد بازار سهام در روزهای آینده دوباره بریزد اما اگر تب درگیری‌های سیاسی به سردی بگراید، بورس از فضای منفی تاحدودی فاصله می‌گیرد ولی عبور شاخص از کانال 2.2 میلیون واحد کار سختی خواهد بود.

ناترازی ارزی بدون صادرات نفت که مشکلات بی‌شماری را در سال قبل به وجود آورد اگر دوباره تکرار شود، تولید در مشقت فرو خواهد رفت. مگر اینکه جراحی اقتصادی صورت گیرد و بانک مرکزی تغییراتی را در نحوه پوشش نیاز ارزی فعالان اقتصادی به کار بندد. 

سیگنال‌های بازار ارز بعد از آغاز تنش‌های جدید، بیانگر موفقیت نسبی این بازار در عبور از سطوح تاریخی است که رقابت را برای بازار سهام سخت می‌کند. در بازی نقدینگی این روزها، بازار سهام بازنده این رقابت بوده و شاخص در محدوده اسفند قرار دارد. معامله‌گران نیز در سودای کسب سودهای رویایی از ت سهام نیستند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ