کد خبر: ۲۲۲۴۱۱
۰:۰ - ۱۴۰۳/۱/۲۷

بورس جای نگرانی ندارد و مقصد نقدینگی ۸۰۰۰ هزار میلیارد تومانی خواهد شد
کارشناس بازار سرمایه:

بورس جای نگرانی ندارد و مقصد نقدینگی ۸۰۰۰ هزار میلیارد تومانی خواهد شد

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رشد ۴۶۰۰ برابری بورس طی ۲۷ سال گذشته و عدم نگرانی از آینده، پیش بینی کرد بورس مقصد نقدینگی ۸۰۰۰ هزار میلیارد تومانی خواهد بود!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فردین آقابزرگی با اشاره به اینکه بحران‌ها و ریسک‌های غیراقتصادی همه جای دنیا در کوتاه مدت اثرات منفی بر بورس دارد اما در میان‌مدت بازیابی می‌ شود به ایسنا اعلام کرد: تجربه دو دهه گذشته از حادثه ۱۱ سپتامبر تا جنگ آمریکا و عراق، بحران سال ۲۰۰۸ اقتصاد جهان، ترور سردار سلیمانی در سال ۹۸ و دیگر تنش‌ها گویای آن است که این رخدادها در مدت کوتاه آثار منفی بر بازارهای مالی گذاشته اما ادامه‌دار نبود.

با توجه به این‌که ایران محور مخاصمات اخیر قرار گرفته و به دلیل ماهیت نقدشوندگی بازار سرمایه، بورس بیشترین تاثیر را در بین بازارهای مالی گرفته است. در چنین روزهایی کسی به راحتی نمی‌تواند مسکن یا خودرو بفروشد و همه سراغ دارایی‌های نقدشونده مثل  سهام می‌روند. بنابراین ریزش بورس در اولین روز پس از پاسخ ایران به اسرائیل، اجتناب‌ناپذیر بود.

تصمیم دیروز سازمان بورس مبنی بر محدود کردن دامنه نوسان تا سه روز، مثبت و برای جلوگیری از ورود ضرر و زیان سهامداران غیرحرفه‌ای بود. زیرا معمولا این گروه از این موضوع غافل هستند که علیرغم نوسان سهام، بازار سرمایه بیشترین بازده را در طولانی مدت دارد. به طوریکه طی حدود ۲۷ سال گذشته بالغ بر ۴۶۰۰ برابر رشد کرده اما قیمت سکه ۲۷۰۰ برابر و دلار ۱۹۰۰ برابر شده است.

هم‌چنین از زمانی که شاخص بورس در اواخر دهه ۹۰ به دلیل افزایش بیش از اندازه به عدد ۱۰۰ برگردانده شد طی ۱۳ سال ۲۱۰۰ برابر شده است.

با این حال عدم واکنش مدیران بورس در برخی موارد جای انتقاد دارد و سال گذشته وقوع مسائلی چون تغییر خوراک پتروشیمی‌ها، افزایش نرخ بهره، قیمت‌ گذاری دستوری در شرکت‌های پالایشی و خارج کردن برخی کالاها مثل خودرو از بورس کالا، منافع ذی‌نفعان بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داد. از این جهت لازم بود دامنه نوسان در بورس محدود شود اما این تصمیم در آن موارد گرفته نشد و اعتماد به بازار سرمایه بیش از پیش کاهش یافت.

طبق ماده ۷ قانون اوراق بهادار، لازم است تصمیماتی به منظور پیشگیری از وقوع اتفاقاتی که منافع ذی‌نفعان بازارسرمایه را مخدوش می‌کند، گرفته  شود. اگر این وظیفه توسط مسئولان بورس به‌موقع انجام می‌شد بورس تا این اندازه نسبت به ریسک‌های غیراقتصادی، بیش‌ واکنش نداشت. به طور مثال در موضوع حمله موشکی حماس به اسرائیل، توعی بی‌اعتنایی مسئولان به عملکرد بازار سرمایه مشاهده شد و بسیاری از سهامداران بیش از اندازه هیجانی رفتار کردند و متضرر شدند.

تحلیل شرایط آینده بازار سرمایه هم حکایت از آن دارد که بورس معمولا در میان‌مدت بازیابی می‌ شود و در بلندمدت بازدهی بیش از دیگر بازارها خواهد داشت. بر این اساس جای نگرانی نیست و بورس در میان‌مدت حتما مقصد حرکت نقدینگی حدود ۸۰۰۰ هزار میلیارد تومانی خواهد بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ