کد خبر: ۲۲۲۴۵۰
۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۱/۲۸

مواضع مسئولان سازمان بورس در مورد شرایط خاص بازار و چند برنامه حمایتی
در جلسه‌ با فعالان بازار سرمایه اعلام شد:

مواضع مسئولان سازمان بورس در مورد شرایط خاص بازار و چند برنامه حمایتی

رئیس سازمان بورس و دو مدیر و معاون نظارتی با اعلام مواضع درباره روزهای خاص بازار سرمایه وعده اجرای گزینه‌های حمایتی دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بازار سرمایه درحالی طی روزهای اخیر متاثر از حملات موشکی و پهپادی ایران علیه اسرائیل شده که مسئولان سازمان بورس جلسه‌ای با فعالان نهادهای مالی و تحلیلگران برگزار کردند تا برای بهبود وضعیت، تصمیم گیری کنند.

شرایط حاکم در بازار سهام ادامه‌دار نیست

مجید عشقی رییس سازمان بورس با تاکید بر پیچیدگی شرایط حاکم در بازار سرمایه، اعلام کرد: بحث‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باعث ایجاد برخی توقعات و انتظارات از بورس شده است. بی اعتمادی‌های سهامداران تحت اثر عوامل مختلف باعث ایجاد شرایطی سخت شد که گذر از این شرایط نیازمند همدلی است.

تجربیات قبلی نیز حاکی از آن است شرایط فعلی در بلندمدت ادامه‌دار نیست. در برهه‌هایی که شرایط مناسب نیست، بخش‌های خصوصی تمایلی به عرضه شرکت‌های زیر مجموعه در بورس ندارند. سازمان بورس هیچ دخالتی در کاهش و افزایش ارزش سهام شرکت‌های بورسی و یا شاخص کل ندارد و معاملات براساس واقعیت‌های اقتصادی پیش می‌رود.

اگر نقش بورس در تولید چشمگیر نباشد دیگر نمی‌توان ارزشی برای این بازار در اقتصاد قایل بود. گاها برخی سیاست‌ها فراتر از موضوعات بازار سرمایه، باعث آسیب جدی به وضعیت تولید می شود. بورس دارای چندین پشتوانه مانند نهادهای عمومی و ناشران، فعالان بازار، مردم، مشمولان سهام عدالت است اما تاکنون هیچ استفاده‌ای از این ظرفیت‌ها نشده است.

سازمان بورس نمی‌تواند به تنهایی اقدام به تصمیم‌گیری نسبت به مسایل بنیادی کند. یکی از مشکلات فعلی وجود برخی بلاتکلیفی‌ها نسبت به مسایل مهم و موثر بر بازار است. با توجه به شرایط سیاسی حاکم باید نسبت به اتخاذ برخی تصمیمات کوتاه مدت اقدام و درخصوص ریزساختارها متناسب با شرایط و پیشنهادهای ارایه شده تصمیم‌گیری کرد.

مشکلات حاکم را نمی‌توان به مسئله بازارگردانی یا الگوریتم‌ها ربط داد. در این زمینه ابهاماتی وجود داشت که برای رفع آنها اقدام شد. همه معاملات الگوریتم در سامانه به صورت لحظه‌ای رصد و همه سفارشات شناسایی می‌شوند.

واریز عمده منابع سازمان در صندوق تثبیت بازار سرمایه

عمده منابع این سازمان در صندوق تثبیت وجود دارد و منابع چندانی در بانک‌ها نگهداری نمی‌شود. بخش عمده‌ای از منابع صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه در صندوق‌های با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری شده و سپرده‌های بانکی بخش کمی را شامل می‌شود که این موضوع برای مدیریت ریسک بازار ضروری است.

صدور مجوز سرمایه‌گذاری اختیاری برای ارکان بازار نزد صندوق توسعه بازار دنبال می شود تا منابع مازاد را صدور بزنند و در صورت نیاز بدون محدودیت‌ های مندرج در امیدنامه صندوق اقدام به ابطال کنند.

در صورت اصلاح سودآوری شرکت‌ها، ارزش واقعی بازار بیشتر از رقم فعلی خواهد بود. اگر دولت سرمایه‌گذاری در بورس را توجیه پذیر کند، بازار وارد مدار رشد می‌شود و دولت می تواند با کمک بورس، کسری بودجه را برطرف کند.

جایگاه بازار سرمایه تحت تاثیر عوامل متعدد تضعیف شده و باید مورد اصلاح قرار بگیرد. ۵۰ میلیون سهامدار عدالت در این بازار حضور دارند و باید برنامه ریزی‌ها در راستای حفظ حقوق سهامداران باشد.

در صورت لزوم تصمیماتی برای حجم مبنا، ضریب اعتباری کارگزاران در هیات مدیره سازمان بورس اتخاذ می‌شود تا سرمایه‌گذاران بیشتر از حد مشخصی آسیب نبینند.

بررسی گزینه‌های حمایتی از بازار در دستور کار

رضا عیوضلو معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس هم اعلام کرد: سال ۱۴۰۲ اتخاذ برخی تصمیمات و صدور بخشنامه‌ها یا مصوبه‌ها از سوی سیاست‌گذاران اقتصادی اثرات منفی بر امنیت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه در پی داشت. در ماه های پایانی سال گذشته انتظار می‌رفت بورس به ثبات نسبی دست پیدا کند اما یکباره با تصمیم انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی مواجه شد که شوک به معاملات وارد کرد.

بعد از تعطیلات عید نوروز برخی اتفاقات منطقه ای رخ داد که باعث‌ برگزاری جلساتی در سازمان بورس جهت بررسی گزینه‌های پیشنهادی در خصوص ثبات بازار سرمایه شد.

برای ریزساخت‌ها با مدیران بورس، فرابورس و اعضای هیات مدیره جلساتی برگزار شده و گزینه‌های حمایتی مورد بحث قرار گرفت که در نهایت مسایل با جمع‌بندی نظرات از سوی فعالان اجرایی می‌شود.

مقایسه معاملات بورس در ۲ بازه زمانی متفاوت

قادر معصومی خانقاه مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس نیز با مقایسه روند معاملات بورس در زمان حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه در مهر ماه ۱۴۰۲ با حمله به کنسولگری ایران در دمشق، اعلام کرد: طی ۷ روز کاری از ۱۵ مهر تا ۲۳ مهر ماه شاخص بورس، فرابورس و وزنی- ارزشی تقریبا به صورت مساوی و همسو با روند فروردین سال جاری بود.

آن زمان شاخص کل به صورت مداوم ریزشی بود اما وضعیت هفته گذشته تحت تاثیر نرخ تسعیر ارز بود و با نوساناتی همراه شد. شاخص بورس و فرابورس در این برهه زمانی تقریبا ۲.۵ و ۴.۵ درصد افت داشتند.

صندوق‌های بازارگردانی در مهر ماه ۱۴۰۲ حدود ۲ هزار میلیارد تومان خرید خرد انجام داده بودند اما این میزان در فروردین ماه به هزار میلیارد تومان رسید. همچنین صندوق حمایتی (توسعه و تثبیت) در مهر ماه ۱۴۰۲ حدود ۱.۵ هزار میلیارد تومان و در فروردین ۳.۵ هزار میلیارد تومان خرید خرد انجام دادند.

تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی که به عنوان خروج پول در بازار عنوان می‌شود، مهر ۱۴۰۲ و فروردین حدود ۳.۸ و ۴.۲ هزار میلیارد تومان صورت گرفت. وضعیت فعلی را نمی‌توان‌ با زمان شهادت سردار سلیمانی مقایسه کرد. چراکه ساختار، ریز ساختارها و تعدد و تنوع نهادهای مالی و نحوه فعالیت بازارگردان‌ها و صندوق‌های حمایتی و منابع آن‌ها با تغییراتی چشمگیر همراه شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ