کد خبر: ۲۲۲۴۵۴
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۱/۲۸

تداوم حضور بالاترین ریسک بورس/ حمایت از محدودیت دامنه نوسان و چند پیشنهاد
دو تحلیلگر بازار سرمایه اعلام کردند:

تداوم حضور بالاترین ریسک بورس/ حمایت از محدودیت دامنه نوسان و چند پیشنهاد

دو تحلیلگر بازار سرمایه با اعلام تداوم حضور بالاترین ریسک بورس و حمایت از محدودیت دامنه نوسان یک درصدی، پیشنهاداتی مطرح کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دو تحلیلگر بازار سرمایه با اعلام چند پیشنهاد برای هدایت نقدینگی به بورس و نحوه چیدمان سبد سهام در گفت و گو با دنیای اقتصاد، محدودیت دامنه نوسان را اقدامی مثبت دانستند.

سلمان نصیرزاده: بالاترین سطح وقوع ریسک برای همه بازارها تنش نظامی است که برای بازار سرمایه اتفاق افتاد اما آیا با نزدیک شدن به فضای آرامش بورس ترمیم خواهد شد؟ پیش از این اتفاق، برخی ریسک‌ها و در کنار آن ظرفیت های نهفته وجود داشت که می‌توان به مداخلات دولت، ادامه سیاست‌ های انقباضی پولی و سیاست‌های ارزی اشاره کرد.

در کنار این موضوع در حوزه سیاسی برخی ریسک‌ها تعریف‌ شده‌ بود از جمله در نیمه دوم سال ‌بحث انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، احتمال حضور ترامپ و تشدید تحریم‌ها وجود دارد که سطح ریسک‌های انتظاری را افزایش می دهد.

از آغاز سال‌جدید بحث ریسک‌ ژئوپلیتیک وجود دارد که سایه سنگینی بر همه بازارها انداخته و امیدواری عدم تداوم تنش‌ها مطرح است اما سایه این ریسک همچنان بر کل بازارها و فضای کسب‌ و کارها مشاهده می شود. فعالان بازار سهام باید نسبت به گذشته دارایی‌های ضربه‌گیر که در شرایط افزایش ریسک باعث کاهش ارزش‌ریالی و دلاری بازار می‌شود را جایگزین کنند.

سرمایه‌گذاران باید در سال‌جاری به دارایی‌هایی مانند طلا نگاه جدی‌تری داشته باشند. بورس در شرایط فعلی به‌شدت نیازمند فضای آرام است. سیاست گذار اگر به بازارسهام اعتقاد داشته‌باشد، باید نشان دهد با بهبود وضعیت آن موافق است تا حداقل بخشی از نقدینگی بازارهای دیگر را با سیاست‌ها ترغیب ورود به بورس کند. این موضوع می‌تواند با تعدیل سیاست‌های ارزی و پولی رخ دهد.

ارز شرکت‌ها 70‌ درصد ارزان‌ فروشی می‌شود که قطعا بر بورس اثرگذار است. یکی دیگر از پیام های مثبت سیاست گذار می‌تواند دامنه‌ نوسان باشد. اگر دامنه در قسمت منفی‌ها محدود شود اما دامنه مثبت تا 6 باز باشد به سرمایه‌گذاران این پیام را می‌دهد در کنار تسهیل سایر سیاست‌های درون‌زا، بازار سرمایه فضای بهتری نسبت به سایر بازارها دارد.

سیاست گذار در جهت استحکام‌بخشی به اقتصاد فاصله رانت‌زا بین دلار آزاد و نیمایی را جبران خواهد کرد یا با توجه به‌شرایط فعلی همه‌چیز به میزان تاب‌ آوری دولت برای خرج‌کردن دارایی‌های ارزی بستگی دارد که رابطه مستقیمی با افزایش ریسک‌ها، تشدید تحریم‌ها و کاهش صادرات دارد. هرقدر زمان طی شده کمتر باشد به نفع شرایط است و هرچه بیشتر طول بکشد فنر تورمی را فشرده‌تر و رکود بازار سرمایه و فضای بخش مولد را تشدید می‌‌کند.

مهدی دلبری: بازار سهام با شروع سال‌ جدید عقب‌ماندگی عجیب و غریبی از دلار و سکه داشت. ریسک ژئوپلیتیک باعث شد معاملات تا دو روز منفی باشد و سازمان بورس مجبور شد دامنه‌نوسان را یک‌درصدی کند. این موضوع باعث شد حجم معاملات و صف فروش‌ها کاهش یابد و اطمینان دهد صف‌ های فروش‌ جمع می شود. به‌نظر می‌رسد ریسک‌های ژئوپلیتیک هنوز تمام نشده‌ است. از طرفی سال جاری همراه با انتخابات آمریکا و مجلس جدید است و به‌نظر می‌رسد صنایع با تنگناهای مالی شدیدی روبرو باشند.

توصیه می شود سهامداران در شرایط موجود بازارها و گزارش‌ها را بررسی و پرتفوی را از لحاظ طبقات دارایی متنوع کنند. شاید آخرین توصیه برای پرتفوها سپرده بانکی باشد اما به‌نظر می‌رسد تنوع باید در سطح طبقات دارایی باشد یعنی نباید فقط سهام متنوع داشت بلکه دارایی‌ها را نیز متنوع کرد تا بازدهی متناسب با تورم یا حداقل نزدیک به آن تجربه کرد.

علاوه‌بر این باید در چیدمان پرتفو به ریسک دارایی‌ها توجه کرد. سیاست گذار بانکی اصرار دارد نرخ بهره تثبیت شود و همزمان دلار آزاد و نیما فاصله 70 درصدی دارند. این دو تصمیم باعث‌شده فشار بسیاری به صنایع وارد شود. صنایع حاشیه سود 15‌ درصدی، نرخ تامین مالی بیش از  40‌ درصد و همزمان فاصله 60 درصدی بین نرخ دلار آزاد و نیما دارند. سال جاری برخی صنایع به مرز تعطیلی می‌رسند.

سیاست تثبیت نرخ بهره و حفظ فاصله دلار نیما و آزاد اشتباه است و کاهش دستوری این فاصله کمکی به ماجرا نمی‌کند. سیاست گذار همانند دوره قبل مجبور می شود نرخ دلار نیمایی را افزایش دهد. این فاصله تقاضای دلار نیمایی را تشدید می‌کند و صادرات را کاهش می‌دهد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ