کد خبر: ۲۱۷۷۶۷
۱۲:۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۶

نگاهی به عملکرد بزرگترین صندوق مختلط بازار‌ سرمایه

نگاهی به عملکرد بزرگترین صندوق مختلط بازار‌ سرمایه

مدیر صندوق زیتون گفت: تعدیل ریسک سهام با ابزارهای مشتقه و حفظ ارزش پول در برابر تورم مهم‌ترین استراتژی صندوق مختلط زیتون است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مرتضی سجادی مدیر صندوق مختلط زیتون، گفت: این صندوق یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری در شرایطی است که تورم نه آنچنان پایین است که سود بانکی آن را پوشش دهد و نه آنچنان بالا است که ریسک سرمایه‌گذاری در سهام، طلا و دلار را پذیرفت که در سال جاری چنین وضعیتی حاکم بود.

وی افزود: صندوق مختلط زیتون بیش از 600 میلیارد تومان دارایی تحت مدیریت دارد که بزرگترین صندوق مختلط بورس است و بازدهی سالانه آن به 53 درصد می‌رسد. صندوق زیتون اکنون 40 درصد از دارایی را در اوراق و سپرده بانکی، 40 درصد در سهام و 20 درصد در ابزارهای مشتقه و آپشن سرمایه گذاری کرده است.

مدیر صندوق زیتون ادامه داد: با استفاده از ابزارهای مشقه سعی شده ریسک پوشش داده شود که در شرایط بازار نزولی  یا زمانی که تورم فروکش کرد باز هم سرمایه‌گذاران بتوانند بازدهی حداقلی را کسب کنند و در طرف مقابل اگر وضعیت تورمی شد ریسک کمتری در مقایسه با سرمایه‌گذاران صندوق‌های درآمد ثابت داشته باشند. 

به گفته سجادی،  در شرایط صفر بودن تورم و بازدهی شاخص‌ کل در یکسال آینده ، صندوق زیتون بازدهی حدود ۲۵ درصدی را کسب خواهد کرد. در شرایط تورمی 50 تا 60 درصدی نیز صندوق زیتون همچنان قدرت حفظ ارزش پول را خواهد داشت. پیش بینی شده تورم سال آینده 30 درصد باشد که می‌توان صندوق زیتون را یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در این شرایط معرفی کرد.

صندوق مختلط چیست؟ 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابزارهای جدید مالی هستند که امکان سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی را برای افراد فراهم می‌کنند. این صندوق‌ها براساس ریسک سرمایه‌گذاری به انواع درآمد ثابت، سهامی و مختلط تقسیم می‌شوند.

صندوق درآمد‌ثابت همانطور که از نام آن مشخص است سود یا بازدهی مشابه سپرده بانکی و اندکی بالاتر دارد. البته مهم‌ترین مزیت آن نسبت به بانک روزشمار بودن و نقدشوندگی بالا است. صندوق سهامی با ریسک بالا و وابسته به روند بورس است ممکن است در یک سال 80 تا 100 درصد بازدهی و در یک سال دیگر بازدهی صفر و حتی منفی داشته باشد.

صندوق مختلط بین دو صندوق درآمد ثابت و سهامی قرار می‌گیرد. معمولا نیمی از دارایی‌های صندوق مختلط بدون ریسک مانند سپرده‌بانکی و نیمی دیگر با ریسک و در سهام است. برآیند بازدهی صندوق‌های مختلط معمولا بالاتر از سپرده بانکی است. برای مثال صندوق مختلط زیتون که بزرگترین صندوق مختلط ایران است در بازدهی یکساله 56.3 درصد بازدهی داشته که بیش از 2 برابر سپرده‌گذاری در بانک است.

بزرگترین صندوق مختلط بورس ایران کدام است؟

نماد ETF زیتون با بیش از 676.5 میلیارد تومان دارایی تحت مدیریت بزرگترین صندوق مختلط بورس ایران است که بیش از 136 هزار نفر در این صندوق سرمایه‌گذاری کردند. حجم دارایی تحت مدیریت صندوق نشان از اعتماد سهامداران به عملکرد این صندوق است. 

بازدهی یا سود صندوق مختلط زیتون + نقدشوندگی آنی

صندوق ETF زیتون در عملکرد یک و دو ساله بازدهی یا سود 53 و 102 درصدی داشته که نشان دهنده بازدهی هموار این صندوق است. این صندوق به واسطه داشتن بازارگردان به صورت آنی نقد می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند هر زمان که اراده کنند سرمایه را از صندوق خارج کنند. 

صندوق ETF زیتون برای سرمایه‌گذاری کدام افراد مناسب است؟

- افرادی که سود بالاتر از بانک می‌خواهند.

- افرادی که می‌خواهند از پول در برابر تورم محافظت کنند.

- کسانی که می‌خواهند ریسک پرتفوی بورسی را تعدیل کنند.

- شرکت‌های حقوقی که می‌خواهند منابع نقدی را سرمایه‌گذاری کنند.

چگونه در صندوق زیتون سرمایه‌گذاری کنیم؟

صندوق مختلط زیتون ETF است و بر روی تابلوی معاملات بازار سهام قابل خرید و فروش است. افرادی که کد‌ بورسی دارند می‌توانند به راحتی با جستجوی نماد "زیتون" این صندوق را خریداری کنند و افرادی که کد‌ بورسی ندارند می‌توانند با شماره 02179326 تماس بگیرند و با دریافت کد‌بورسی در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند.

کد‌ بورسی دارید / ورود به سامانه معاملاتی کارگزاری/ رفتن به قسمت جستجو / وارد کردن عبارت "زیتون"  / خرید به میزان دلخواه

کد بورسی ندارید / تماس با شماره 02179326 /دریافت کد‌بورسی / خرید نماد سرو

 برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید به صفحه صندوق مختلط زیتون مراجعه و شماره را ثبت کنید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند. 

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


 

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ