کد خبر: ۲۲۲۴۵۲
۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۱/۲۸

عملکرد تجلی در تحقق شعار سال + پیشنهاد تاسیس پروژه محورها در صنایع
مدیرعامل شرکت اعلام کرد:

عملکرد تجلی در تحقق شعار سال + پیشنهاد تاسیس پروژه محورها در صنایع

مدیرعامل تجلی توسعه معادن و فلزات با اشاره به پیش برد پروژه ها با تجمیع سرمایه‌های مردمی در بورس ، پیشنهاد داد در همه صنایع شرکت پروژه محور ایجاد و پروژه‌های نیمه‌تمام را بهره برداری کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مرتضی علی‌اکبری با بیان اینکه "تجلی" بر اساس شعار سال ایجاد شده و با تجمیع سرمایه‌های مردمی در بورس، پروژه‌ها را پیش می‌برد به می متالز، اعلام کرد: زمانی که بازار سرمایه اوج گرفت، تصمیم به استفاده از این فرصت شد تا هر چند اندک از این روش تورم کاهش یابد. از این‌رو پول‌های سرگردان و نقدینگی به اندازه‌ وسع جمع‌آوری و به سمت تولید کشیده شد.

پول بسته به ریسک‌پذیری افراد عموما جایی می‌رود که ریسک کمتری دارد. بنابراین اگر سرمایه‌گذاران متوجه شوند نتیجه سرمایه‌گذاری آنها در نهایت به نفع منافع ملی خواهد بود، بدون شک استقبال خواهند کرد. اگر چند پروژه نیمه‌تمام که دارای توجیه اقتصادی هستند را به دست اهل آن سپرد بهترین نتیجه ممکن حاصل خواهد شد. این اقدام از یک‌سو در بازار سرمایه سودآوری ایجاد می‌کند و از سوی دیگر سهامدار از سود پس از بهره‌برداری پروژه منتفع خواهد شد.

بهترین راه جذب وجوه در سال جاری برای تولید از طریق شرکت‌های پروژه‌ محور است. در هر استانی یا در کل می‌توان ۲۰ تا ۳۰ شرکت سهامی عام پروژه‌ محور ایجاد کرد تا از طریق آنها پروژه‌های نیمه‌تمام دولت را به سرانجام رساند.

هر صنعتی نیاز به شرکت پروژه‌ محور دارد

اگر دولت تا ۲۰ سال دیگر نیز هیچ پروژه‌ای تعریف نکند، باز هم پروژه‌های نیمه‌تمام برای بهره‌برداری وجود دارد. بنابراین این پروژه‌ها را می‌توان به شرکت‌ هایی مانند تجلی سپرد و در حوزه‌های مختلف مانند پتروشیمی، معادن و فلزات، دارو، خودور، پالایشگاه و صنایع "های‌تک" و ... شرکت‌های پروژه‌ محور ایجاد کرد.

این شرکت‌ها از همان ابتدا وارد بورس می‌شوند درحالی که سایر شرکت‌ها پس از بهره‌برداری و مرحله تجاری شدن می‌توانند وارد بورس شوند. در این روش می‌توان با قیمت کارشناسی پروژه را به شرکت پروژه‌ محور سپرد و ۱۰ درصد هزینه را ابتدا و ۹۰ درصد آن را در بلندمدت چندین ساله و پس از بهره‌ برداری از پروژه‌ها دریافت کرد.

این اقدام چند حسن به همراه دارد. نخست اینکه پروژه نیمه‌تمام به مرحله تولید می‌رسد. دوم اینکه زمینه اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود و مسئله مهم‌تر اینکه پول‌های سرگردان را جذب و باعث کنترل تورم می‌شود و امکان دارد پس از تامین نیاز داخل، کشور به مرحله صادرکننده برسد. در نهایت اینکه برای سهامداران شرکت و مردم از طریق بورس، سود ایجاد می‌کند.

تعاونی نتیجه‌ بخش نیست

برخی مسئولان از جمله معاون اول رئیس‌جمهوری قصد دارن مسیر مشارکت مردم را از طریق تعاونی دنبال کنند. باید بیش از ۸۰ درصد مشارکت مردم در تولید را به شرکت‌های پروژه‌ محور سپرد. تجربه ثابت کرده اگر مردم به یک سیستم اعتماد کنند، سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند که البته لازمه آن بهره برداری به موقع پروژه‌ها است. بنابراین باید افراد متخصص جذب این شرکت‌ها شوند تا به تعهدات به‌موقع عمل کنند. در چنین شرایطی مردم نیز استقبال خواهند کرد.

نوع شرکت‌های تعاونی به گونه‌ای است که اگر سهام‌دار عمده‌ نتواند سرمایه‌گذاری و منابع را مدیریت کند، مشارکت با چالش روبرو می‌شود. بنابراین هر شرکت پروژه‌ محور باید افراد متخصص و آگاه به آن صنعت را جذب کند. دوم اینکه همان افراد متخصص، سهامدار عمده شرکت شوند تا سرمایه‌گذاری را راهبری کنند. در مشارکت تعاونی، افراد به سختی در تعامل با یکدیگر قرار می‌گیرند. می‌توان کشور را به ۴ منطقه شرق و غرب یا شمال و جنوب تقسیم و بر این اساس شرکت‌های پروژه‌ محور ایجاد کرد.

موفقیت تجلی به عنوان یک شرکت پروژه‌ محور

تا پیش از این، روش‌هایی برای ایجاد شرکت پروژه‌ محور در بازار سرمایه وجود نداشت و آئین‌نامه‌ها و مقررات لازم تدوین نشده بودند. باید دو سال از سابقه کار شرکت می‌گذشت و پس از تولید و سودآوری در بازار سرمایه پذیرش می‌شد. شرکت‌های پروژه‌محور این میان‌بر را ایجاد کردند و قوانین تدوین شد. اکنون حدود ۷ تا ۱۰ شرکت در تلاش هستند به عنوان شرکت پروژه‌ محور تاسیس شوند البته هنوز وارد بازار سرمایه نشده تا قیمت‌گذاری شوند و نماد آنها شناخته شود.

مسئله دیگر در راستای موفقیت شرکت‌های پروژه‌ محور آن است که صنعت انتخاب‌شده باید دارای توجیه فنی، اقتصادی FS، سود مناسب و نرخ بازگشت سرمایه مناسب باشد. همچنین افرادی که برای شرکت انتخاب می‌شوند باید افرادی باسابقه و متخصص در این حوزه باشند که به نحو مطلوب بازار سرمایه را بشناسند.

برای نمونه تجلی، شرکت‌های بزرگی همچون سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، گل‌گهر و چادرملو را به عنوان سهامدار اصلی انتخاب کرد و سایر شرکت‌ های متقاضی و خواهان مشارکت را نپذیرفت. در چنین شرایطی مردم به شرکت اعتماد می‌کنند و نتیجه این اعتماد را خواهند گرفت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ