کد خبر: ۲۲۲۴۱۳
۱:۴ - ۱۴۰۳/۱/۲۷

میانجیگری واشنگتن، مواضع دبیرکل سازمان ملل، آمریکا، روسیه، چین و ایران
در آخرین تحولات مربوط به حمله گسترده ایران رخ داد:

میانجیگری واشنگتن، مواضع دبیرکل سازمان ملل، آمریکا، روسیه، چین و ایران

آخرین تحولات مربوط به حمله گسترده ایران به اسرائیل با میانجیگری و هشدار واشنگتن، تاخیر در عملیات زمینی در رفح، مواضع دبیرکل سازمان ملل، آمریکا، روسیه، چین و ایران همراه شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آخرین تحولات مربوط به حمله گسترده ایران به اسرائیل با احضار سفیر و کاردار ایران توسط فرانسه و انگلیس، تاخیر نتانیاهو در عملیات زمینی در رفح، برنامه اسرائیل برای تشکیل ائتلاف منطقه‌ای برای مصاف با ایران و عدم مشارکت آمریکا در هیچ تهاجمی علیه ایران همراه شده است.

براساس این گزارش، همچنین طبق ادعای الجزیره، واشنگتن در حال میانجیگری بین ایران و اسرائیل بوده و یک مقام ارشد آمریکایی هم مدعی شده که بایدن به پیامدهای هرگونه اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران هشدار داده و از نتانیاهو خواسته با دقت و نگاهی راهبردی به خطر تشدید تنش در منطقه در نتیجه هرگونه تجاوز و حمله مجدد به ایران بیاندیشد.

مواضع دبیرکل سازمان ملل، آمریکا، روسیه، چین و ایران

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در جلسه شورای امنیت با اشاره به ادامه تلاش ها برای پایان مشکلات غزه و جلوگیری از تشدید تنش‌ها، اعلام کرد: مکان‌های دیپلماتیک مصونیت دارند و اسرائیل با حمله به کنسولگریِ ایران این اصل را نقض کرد. با این حال افزایش تنش در منطقه که با حملۀ ایران به اسرائیل شدت گرفت، محکوم است.

وی افزود: زمان کاهش تنش، توقف اقدامات تشدید آمیز و در نهایت خویشتنداری فرا رسیده است. چرا که صلح و امنیت منطقه و جهان هر ساعت تضعیف می شود و جهان تحمل جنگ‌های بیشتری را ندارد و مردم منطقه با خطر واقعی درگیری مخرب و دامنگیر روبرو هستند. مسئولیت سازمان ملل هم توقف خشونت در کرانه باختری، آرام کردن خط آبی و بازگشت کشتیرانی ایمن در دریای سرخ است.

نماینده آمریکا در شورای امنیت هم با اعلام محکومیت حملات ایران به اسرائیل از تهران و متحدان خواست حملات بیشتری انجام ندهند و مدعی شد: این عملیات برخلاف صلح بین‌المللی و تهدیدی برای اسرائیل و کشورهایی مثل اردن و عراق بود. ایرانی‌ها با مسلح‌کردن حزب‌الله، ارسال پهپاد به روسیه و توقیف برخی شناورها در خلیج‌فارس، ناقض قطع‌نامه‌های شورای امنیت هستند. بنابراین اقداماتی برای پاسخگو‌کردن ایران انجام خواهد شد.

نماینده روسیه هم اعلام کرد: دبیرکل سازمان ملل بلافاصله اقدام ایران را محکوم کرد اما حمله اسرائیل را محکوم نکرد. آمریکا، انگلیس و فرانسه حاضر نشدند بیانیه‌ای علیه اسرائیل صادر شود. اگر سفارت یک کشور غربی هدف قرار می‌گرفت بلافاصله موج محکومیت رخ می داد. بنابراین اتفاق رخ داده نتیجه عدم اقدام شورا در پاسخ به حمله اسرائیل بود و سکوت در مورد علل زمینه‌ای بحران غیرقابل قبول است.

نماینده چین در جلسه شورای امنیت سازمان ملل نیز اعلام کرد: حمله به نمایندگی ایران در سوریه، نقض منشور سازمان ملل و همچنین نقض حاکمیت سوریه بود موجب تلفات زیاد ایران شد. از اقدام ایران هم ابراز نگرانی عمیق می‌ شود ولی تهران تاکید کرده این اقدام تلافی‌جویانه به پایان رسیده است. بنابراین پکن خواستار خویشتنداری طرف‌ها و اجتناب از تنش بیشتر در منطقه بوده و در صورت عدم مهار بحران غزه، تنش ها بیشتر خواهد شد. بر همین اساس باید قطعنامه اخیر شورای امنیت برای آتش بس فوری در غزه فورا اجرا شود.

نماینده ایران در سازمان ملل هم گفت: عملیات کاملاً در راستای اعمال حق ذاتی برای دفاع و طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل و لازم و متناسب بود. این اقدام همچنین به صورت دقیق و تنها اهداف نظامی را مورد اصابت قرار داد تا احتمال تشدید تنش به حداقل برسد و از آسیب غیر نظامیان جلوگیری شود.

سکوت جامعه جهانی در برابر اسرائیل فقط باعث جسور شدن اسرائیلی‌ها شد که هیچ احترامی برای قوانین جهانی قائل نیست. در این میان تهران حداکثر خویشتنداری را انجام داد اما زمان آن رسید که اسرائیل بهای کارها را دریافت کند.

رژیم اسرائیل با حمله به کنسولگری ایران در دمشق منشور سازمان ملل را زیر پا گذاشت. آمریکا، انگلیس و فرانسه هم چشم را در برابر واقعیت بستند. ریشه شرایط فعلی جنگی است که اسرائیل بر علیه فلسطینی‌ها انجام داده است.

ایران خواستار جنگ در منطقه نیست و علاقه‌ای برای درگیری با آمریکا در منطقه ندارد اما از تمامیت ارضی دفاع می‌کند.

موضع شورای عالی امنیت ملی ایران

شورای عالی امنیت ملی ایران نیز اعلام کرد: علت حمله گسترده موشکی و پهپادی سپاه به سرزمین‌های اشغالی، عبور رژیم صهیونیستی از خطوط قرمز و بر پایه ماده ۲ منشور ملل متحد بود. ایران برای تامین منافع ملی و امنیت ملی، حداقل اقدام تنبیهی لازم را انجام داد و در این عملیات صرفاً پایگاه هوایی اطلاعاتی و نظامی این رژیم هدف قرار گرفته و فعلاً اقدام نظامی دیگری در دستور کار نیست.

چنانچه رژیم صهیونیستی بخواهد به اقدامات شرارت بار علیه ایران ادامه دهد پاسخ حداقل ۱۰ برابر از همان نوع دریافت خواهد کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ