کد خبر: ۲۲۲۵۰۱
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۳/۱/۲۹

تفاوت فارکس و کریپتو در سود، رفتار بازیگران، بزرگی و اعتبار و ماهیت دارایی ها

تفاوت فارکس و کریپتو در سود، رفتار بازیگران، بزرگی و اعتبار و ماهیت دارایی ها

بازارهای مالی فارکس و کریپتو هر دو مناسب ترید و کسب سود دلاری هستند اما اکثر تریدرها برای تمرکز در کدام یک از این دو بازار دچار تردید هستند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بازارهای مالی فارکس و کریپتو هر دو مناسب ترید و کسب سود دلاری هستند. اکثر تریدرها در این تصمیم که تمرکز را برای ترید در کدام یک از این دو بازار بگذارند دچار تردید هستند. اگر نمی‌دانید که تفاوت فارکس و کریپتو در چیست و در کدام یک باید ترید کرد در این مقاله بطور دقیق تفاوت فارکس یا ارز دیجیتال بررسی تا مشخص شود فارکس بهتر است یا کریپتو.

تفاوت فارکس و کریپتو از نظر میزان سود

یکی از مهم‌ترین معیارهایی که افراد برای انتخاب یک بازار برای انجام معامله به آن توجه می‌کنند، ظرفیت سوددهی آن بازار است. اگر چنین دغدغه‌ای دارید نباید ساده از کنار آن بگذرید و به اولین جواب‌هایی که می‌رسید اعتماد کنید. چون کسب سود به عوامل بسیاری بستگی دارد که هر یک از آن‌ها باید بطور کامل بررسی شوند.

۱- شدت نوسانات

یک عامل که منجر به کسب سود بالا می‌شود، پرنوسان بودن یک بازار است. از این نظر بازار کریپتو با اختلاف، نوسانات بیشتری را از بازار فارکس تجربه می‌کند. در کریپتو ممکن است شب بخوابید و صبح که بیدار شدید قیمت ارز مد نظر ۱۰۰۰ برابر رشد کرده باشد. البته برعکس این هم اتفاق می‌افتد یعنی ناگهان به خود می‌آیید و می‌بینید رمز ارزی که خریده‌اید طی فقط چند ساعت یا حتی در بعضی موارد در عرض چند دقیقه ۱۰۰۰ درصد ریزش داشته و تمام سرمایه‌ به باد رفته است. این درحالی است که در بازار فارکس چنین نوسانات پرشدتی کمتر رخ می‌دهد.

۲- قابل پیش‌بینی بودن

از نظر شدت نوسان، بازار کریپتو از فارکس شدیدتر عمل می‌کند. این نوسان بالا فقط درصورتی یک مزیت محسوب می‌شد که قابل پیش‌بینی می‌بود. در بازار فارکس هر نوسانی رخ می‌دهد، چه زیاد و چه کم، قابل پیش‌بینی است. اگر تریدری باشید که بر تحلیل فاندامنتال و تکنیکال مسلط است، قطعا می‌توانید متوجه حرکت قیمتی نمادها بشوید و از معامله آن‌ها سود بالایی کسب کنید.

این در حالی است که در کریپتو چنین وضعیتی حاکم نیست. در این بازار هرچقدر هم که از قبل تحلیل‌های دقیقی انجام داده باشید، اتفاقی ناگهانی ممکن است رخ دهد و روی قیمت بازار تاثیر بگذارد. بنابراین اینکه یک بازار قابل پیش‌بینی باشد در درجه اهمیت بالاتری نسبت به پرنوسان بودن آن بررسی می‌شود.

در بررسی تفاوت فارکس و کریپتو دقت کنید وقتی حرف از معامله‌گری و ترید به میان می‌آید دیگر پای شانس مطرح نیست. در زمینه ترید دانش آموخته‌اید و این حق شما است که در یک بازار منطقی که بر اساس اصول و چارچوب مشخص حرکت می‌کند ترید کنید. هرچقدر حرفه‌ای‌تر باشید سود بیشتری کسب می‌کنید.

۳- امکان کسب سود بالا در یک روز

نوسانات ارزهای دیجیتال بسیار بیشتر از نوسانات نمادهای فارکس است. در این صورت آیا این به آن معنا است که امکان سود بالا در مدت زمان کم در کریپتو بیشتر است؟ قاطعانه خیر. در فارکس تمام معاملات به صورت اهرمی بسته می‌شوند و می‌توانید به راحتی با اهرم ۱:۱۰۰۰ معامله کنید تا حتی از کوچک‌ترین نوسان هم سودی هزاربرابری کسب کنید. در ضمن این نکته را به یاد داشته باشید که فارکس قابل پیش‌بینی است و کریپتو نه یعنی در فارکس می‌توانید با برنامه‌ریزی و داشتن استراتژی معاملاتی یک شبه کلی سود بدست آورید و در کریپتو فقط با انتظار و شانس.

تفاوت فارکس و کریپتو از نظر رفتار بازیگران بازار

بازیگران بازار فارکس، دولت‌ها، بانک‌های مرکزی، اتحادیه‌های اقتصادی و تریدرها هستند. آن‌ها همیشه طی جلسات از پیش تعیین شده‌ای در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری می‌کنند و با توجه به رویکرد روی قیمت نمادها تاثیر می‌گذارند. این تصمیمات هرچقدرهم که اساسی و مهم باشند و منجر به رخ دادن اتفاقات بزرگ در بازار باشند، از قبل قابل پیش‌بینی هستند و با تحلیل دقیق شناسایی می‌شوند.

در بازار کریپتو قضیه اینگونه نیست. بازیگران اصلی این بازار فقط بنیان‌گذاران، تریدرها و شرکت‌های سرمایه‌گذار هستند. یک تریدر (که شخص یا شرکت است) با سرمایه بسیار بالا (که به آن‌ها نهنگ گفته می‌شود) می‌تواند در عرض چند دقیقه سرنوشت این بازار را دگرگون کند، بی‌آنکه کسی از قبل از آن خبر داشته باشد. در بازار کریپتو نهنگ‌ها می‌توانند با فروش یا خرید مقدار زیادی از یک ارز دیجیتال قیمت آن را تا حد بسیار زیادی تغییر دهند و این برای تریدرهایی که بی‌خبر بوده‌اند می‌تواند به معنی از دست دادن کل سرمایه باشد.

تفاوت فارکس یا ارز دیجیتال از نظر بزرگی و اعتبار بازار

روزانه در بازار فارکس بیش از ۶.۶ تریلیون دلار معامله انجام می‌شود. این عدد را مقایسه کنید با ارزش کل بازار کریپتو که در بیشترین حالت به ۳ تریلیون دلار رسیده است. در این مقایسه حجم معاملات فقط یک روز فارکس با کل ارزش کریپتو مقایسه شد. اگر کل ارزش بازار فارکس در کنار آن گذاشته شود، بازار کریپتو در برابر فارکس فقط یک شوخی به نظر می‌رسد. ارزش کل بازار فارکس ۲۴۰۹ تریلیون دلار معادل (۲.۴ کوادریلون دلار است).

البته این کاملا طبیعی است که ارزش بازار فارکس بسیار بیشتر باشد. در این بازار طرف حساب شما گروه‌های اقتصادی مطرح دنیا مانند G7 (اتحاد کشورهای فرانسه، کانادا، آلمان، ژاپن، بریتانیا و آمریکا) و بانک‌های مرکزی و سایر دولت‌ها هستند. در حالی که در کریپتو فقط با شرکت‌ها سر و کار دارید و هیچ بانک و دولتی در آن شرکت ندارد و اقتصاد آن در برابر فارکس خرد و نوپا است.

تفاوت فارکس و کریپتو از نظر ماهیت دارایی‌ها

دارایی‌هایی که در بازار کریپتو معامله می‌شوند، ارزهای دیجیتال هستند. ارزهایی مانند بیت‌کوین و اتریوم که حتما با آنها آشنا هستید. این دارایی‌ها در شبکه‌‌هایی غیرمتمرکز به نام بلاک‌چین هستند که توسط توسعه‌دهنگان مختلف برای اهداف مختلفی ساخته شده‌اند. در مقابل در فارکس با کومودیتی‌ها و نمادهایی سر و کار دارید که یا ارزها و پول‌های رایج دولت‌های مختلف جهان هستند یا سهام شرکت‌های مطرح دنیا یا فلزات ارزشمند مانند طلا یا انواع سوخت‌ها مانند نفت و گاز. این‌ها همگی دارایی‌های ملموسی که در دنیای واقعی دارای پشتوانه اقتصادی‌ هستند و توسط دولت‌ها و بانک‌های مرکزی کنترل می‌شوند.

حرف آخر: فارکس بهتر است یا کریپتو؟

با بررسی دلایل منطقی در این مقاله می‌توان به جرات گفت فارکس از کریپتو بهتر است. چون پیش‌بینی‌پذیر است و میزان سود بالای ناشی از نوسانات بالای کریپتو را نیز در فارکس با اهرم می‌توان بدست آورد. تنها مزیت ظاهری کریپتو در نظر افراد پرنوسان بودن و ظرفیت کسب سود آن است که در فارکس نیز با انجام معاملات با اهرم بالا قابل دست‌یابی‌ است. در بقیه موارد هم مانند حجم بازار، اعتبار بازیگران آن و پیش‌بینی‌پذیری و سایر موارد نیز مشاهده شد فارکس با اختلاف بهتر است. با این حال در این مقاله با رویکرد منطقی به تفاوت فارکس و کریپتو پرداخته شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

 

 

 

 

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ